-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36417 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

شبي كه رسول خدا(ص) به معراج رفت ، چه معارف و حقايقي را ديد؟

قرآن در اين مورد مي فرمايد: پاك و منزّه است خدايي كه بنده اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصي ـ كه گرداگردش را پر بركت ساخته ايم ـ برد، تا برخي از آيات خود را به او نشان دهيم، چرا كه او شنوا و بيناست. (1)



خروج و فرابردن [= سيردادن شبانه] حضرت رسول (ص) به آسمان ها و جسماني بودن آن از ضروريّات دين است كه تقريباً مورد اتفاق مذاهب اسلامي است. (2)

سخنان و احاديث زيادي در اين خصوص در كتب و منابع اسلامي وجود دارد. معراج از جملة معجزات حضرت (ص) مي باشد. پيامبر اكرم(ص) همراه جبرئيل سفر خود را از مسجد الحرام يا به روايتي از خانة امّ هاني، خواهر امام علي (ع) آغاز كرد و با مركبي فضا پيما به نام براق به سوي مسجد الاقصي (بيت المقدس) روانه گرديد. ايشان از شهر هاي مدينه، طور سينا، بيت اللّحم (زادگاه حضرت مسيح) ، منازل انبيا، آثار آنان و مسجد الاقصي ديدن كرد و در برخي منازل نماز گزارد.

حضرت (ص) پس از توقّف كوتاهي در بيت المقدّس به سوي آسمان صعود كرد. در اين بخش از سفر، ستارگان، نظام جهان بالا و آسمان ها را ملاحظه نمود و با ارواح پيامبران الهي (ع) و فرشتگان سخن گفت. هم چنين بهشت، دوزخ و درجات بهشتيان و اشباح دوزخيان را مشاهده فرمود. پيامبر(ص) در ادامة سير خود به سدرهْْ المنتهي رسيد: نزد سدرهْْ المنتهي ـ كه جنت المأوي و بهشت هميشگي آن جا است ... چطور ممكن است چشم او دچار كژبيني و طغيان شده باشد، با اين كه آيات چندي از آيات كبراي پروردگارش را ديده بود؟! (3)

پيامبر (ص) پس از دين شكوه و جلال سدرهْْ المنتهي ، از راهي كه عروج نموده بود، بازگشت و در بيت المقدس فرود آمد. آنگاه به سوي مكه حركت كرد و سرانجام پيش از طلوع فجر به مكه باز گرديد. هدف از معراج اين بود كه پيامبر گرامي(ص) با مشاهدة اسرار عظمت خداوند در سراسر جهان هستي، مخصوصاً عالم بالا كه مجموعه اي است از نشانه هاي عظمت او، درك و ديد تازه اي براي هدايت و رهبري انسان ها بيابد. (4)

در روايتي امام صادق(ع) ، علّت معراج را اين چنين نقل مي كند: خداوند هرگز مكاني ندارد و زمان بر او جريان نمي گيرد، ليكن او مي خواست فرشتگان و ساكنان آسمانش را با قدم گذاشتن پيامبر(ص) ميان آن ها احترام كند. و نيز از شگفتي هاي عظمتش به پيامبر (ص) نشان دهد تاپس از بازگشت براي مردم بازگو كند. (5)

براي اطلاع بيشتر تفسير الميزان و نمونه ذيل آيه اول سورة اسراء و آيات اول تا هجدهم و فروغ ابديّت آيهْْ الله سبحاني، ج 1، ص 379 مراجعه فرماييد.

1.اسراء(17)آية 1.

2.بهاءالدين خرمشاهي ، ترجمة قرآن كريم، ذيل آية اول سورة اسراء.

3.نجم (53) آيات 14 ـ 18.

4.تلخيصو برداش از دائرهْْ المعارف فارسي، ج 2، بخش 2، مادة معراج، ص 2806 ؛ بهاء الدين خرمشاهي، دانشنامة قرآن ، ج 2، ص 2121 ـ 2118 ؛ تفسير نمونه، ج 12، ذيل آية اول سورة اسرا؛ تفسير الميزان ، ج 13 ، ذيل آية اول سورة اسراء ؛ بحارالانوار، ج 18 ، باب 3، ص 282 به بعد، چاپ بيروت [اثبات المعراج].

5. تفسير برهان، ج 2، ص 400، به نقل از تفسير نمونه، ج 12، ص 17.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.